Sunday 5 August 2012

Masak yang mudah2 jerk.

As salam... hai semua, Hari ni sampai giliran aku masak plak. Semalam isteri aku masak ... Tom yam Potek ...name memang kelakor.tapi rase die.... peehhhh bukan masin sedap .

Aku pegi giant tengok ikan Siakap murah le pulak. Seekor tak sampai RM8 pun. Hurm... aku beli 3 ekor. 2 ekor nak masak untuk hari ni. Seekor lg. Masak esok.Untuk aku dgn isteri, kukus pedas2. Boleh buat ala2 nyonya nye ikan kukus. Untuk anak-anak aku plak. Buat kukus kurang pedas. Ala2 masakan thai.nyam nyam nyam.

Aku pun tak pandai dlm bab masak2 ni sebenarnye sebab tu Aku tak suke masak yang cerewet2 sgt. Aku selalu pilih masak yang mudah2 jerk.mudah tapi sedap. Aku masak pun x suke disiplin sgt. Terlalu ikut resepi.aku suke main campak2 jerk.hehehhehe. cubit2.sebab bg aku lain org...lain care dan rase masakannye. Kalau kite terlalu ikut resepi org. Mesti masakan kite jadi tak special.

Air tangan kite ni...penuh bermakne tau.heheheheheheh. Masa memasak tu jangan lupa baca Bismillah dan Selawat keatas nabi Muhammad s.a.w banyak2.Rugi kalau jadi suami yang x pernah kedapor. Paling kurang pun... sebulan sekali... tak pun setahun sekali, masak untuk berbuke puase. ...ok le tu. Janji bile masak kite masak dari hati. Baru meletop rasenye.hehehehehehe. jangan dapor yg meletop udah le kan kan kan.

Mula2 tu bile isteri kita atau mak kite masak , kite pg le bual2 dengan diorang kat dapor.sambil2 tu tolong2 potong bawang ke...kopek kulit kentang ke.hehehehe. pastu curik2 care diorang masak. Paling best ....cakap kat diorang nak cube buat. Biar diorang tgk betol ke tak.jgn terperanjat... ade suami yang tak pandai langsung nak membantu.Nak suruh kacau mee pun abis berterabur mee tu...diorg tak tau nak buat apa pun.Makan jerk yang die pandai.

Resepi2 yang kite dpt... jgn simpan jer. Cube2 le memasak. Kalau nampak resepi tu banyak sgt bahan2nye. Buat permulaan mcm kite( yang tak biase kedapo ni.) Lupekan jerk la. Tak salah kalau nak cuba. Tapi takut nanti jadi bosan. Bila masak penat2. Hasil mendukacitakan. Penyudahnye kite taknak lagi masak. Jadi untuk menambah minat kite dlm dunia masakan ni...ape kate kite cube resepi2 yg mudah2 dulu yerk.

Apa pun ,kalau dah minat semua benda boleh jadi. InsyaAllah.

Suami Oh Suami

No comments:

Post a Comment