Wednesday 21 November 2012

sertai pertandingan mencari harta karun- hadiah lumanyan.


As salam...

jika korang menyertai pertandingan ini.... pasti korang akan mendapat harta yang berharga dan sangat-sangat lumanyan.

didalam pertandingan tersebut korang akan dibekalkan dengan satu peta bagi memudahkan korang mencari lokasi sebenar harta tersebut.

korang bebas melihat peta tersebut seberapa banyakpun yang korang nak.agar tak tersesat jalan.

sebenarnye aku tertarik dengan simbolik yang mengaitkan solat dengan peta mencari harta karun.maaf jika korang berasa hampa dengan tajuk aku kali ni.... cube korang bace dan fahamkan artikel aku kali ni.

“Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar, dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedah dan kesannya) dan Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.”

Apabila kita mengerjakan solat dengan betul, akan mencegah kita daripada melakukan perbuatan keji dan mungkar.

jadi apa kaitannye dengan peta harta karun? jika kite menyertai pertandingan mencari harta karun. pasti kite nakkan harta tersebut menjadi milik kite. jadi berapa kalikah kite akan melihat peta yang diberikan tu? mesti banyak kalikan?

Sebenarnye didalam kite mengharapkan harta yang hakiki saham akhirat. selain solat 5 waktu yang difardhukan pada kite. kite bebas melakukan solat-solat sunat yang lain agar kite tetap berada dilandasan yang benar.jadikan solat sebagai pengukur diri kite. Jika kita tetap melakukan perkara-perkara yang keji dan mungkar itu tandanya solat kita masih tidak betul. maka berbaliklah kepada Al-quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W sebagai panduan kite.Belajar dan belajarlah lagi.

jadi semakin banyak kite bersolat...semakin dekat kite dengan Allah S.W.T. pasti kite tak tersesat jalan. InsyaAllah.

Suami Oh Suami

firman Allah SWT dalam surah Taha ayat 132 yang bermaksud
“Dan suruhlah keluarga kamu serta umatmu mengerjakan solat, dan hendaklah engkau tekun dan bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki daripadamu, bahkan Kami-lah yang memberikan rezeki kepadamu. Dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang yang bertaqwa.”


No comments:

Post a Comment