Friday 9 November 2012

Persediaan Menguruskan orang dewasa yang sakit -part 1

As salam...

Sudah menjadi kebiasaan kite dikalangan orang-orang melayu.kebanyakan daripada kita tidak pernah membuat persediaan dari segi mental dan fizikal untuk menghadapi sebarang kemungkinan seorang daripada keluarga kita mendapat sakit yang teruk.tidak sedarkan diri.bergantung sepenuhnya kepada kita untuk menguruskannya.sebenarnya bukan saja persediaan dari segi mental dan  fizikal saje yang kite perlukan.tetapi juga yang menjadi masalah paling besar adalah persediaan dari segi kewangan.

jika sakitnya dapat dirawat dihospital... mungkin yang ada insuran akan berasa lega.mungkin ade juga yang ditanggung kos perubatannya oleh majikan.Alhamdulillah. cube fikirkan jika sakit tu tidak dpt dirawat oleh perubatan moden. memerlukan kite berfikir tentang kebesaran Allah yang memberi sakit untuk menilai tahap keimanan pesakit dan juga kita sebagai keluarga pesakit.

datangnya sakit itu kebiasaannya ade 3 perkara :
1- ujian Allah
2- buatan orang
3- kifarah- Allah beri sakit untuk membersihkan dosa kita.

jika hospital tidak terima pesakit sebagai pesakit.apakah usaha kite?

jika masalah fizikal dan metal boleh kite atasi.tetapi masalah kewangan?bagaimana?jika kite mempunyai ekonomi yang baik.pasti kite tidak biarkan keluarga kita yang sakit begitu saje.pasti boleh diusahakan cara lain.

jadi sementara kite sihat,jgnlah kite lupe untuk menyimpan.dan pada orang yang memerlukan jgnlah kite abaikan.semoga Allah sentiasa memberi rahmatnya kepada kita sekeluarga.InsyaAllah.

Suami oh suami




No comments:

Post a Comment