Tuesday 24 July 2012

kesah benar ( ade ke patut ?)

As salam,

kali ni aku nak ceritekan kesah kawan aku yg sorang ni Abg Man ( bukan name sebenar) ,untuk pengetahuan korang lah kan, Abg Man ni pun keje sendiri jugak mcm aku . jadi memang lah banyak sgt mase yang terluang kan kan kan. hehehehehe. tapi cite member aku ni agak pelik lah dlm kehidupan moden mcm sekarang ni.

biasenye, setiap hari Abg Man akan menyidai baju,sapu sampah ,memasak dan ade lah keje -keje lain yg die buat. make setiap hari lah jugak mase die menyidai baju kat luar rumah, die akan die tegur sinis oleh sekumpulan suami2 veteran yg suke berbual2 kosong kat depan rumah die.banyak yang suke nyindir2 kat Abg Man ni. Sian pulak rasenye.

Kenape memang hina sgt ke membuat keje2 rumah ni? aku pun memang lah x mudah jugak nak buat keje2 rumah ni. tapi daripade kite dok tengok isteri kite buat sorang2. x salah kalau kite membantu ape yang patut.bagi suami2 veteran tu pulak ade yang dah kawin lebih 30 tahun. dari mule kawin sampai sekarang dok tengok jerk ke isteri buat keje2 rumah tu? ade ke patut?

 Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari yang berbunyi:

Yang maksudnya: Aisyah r.a. pernah ditanya seorang lelaki yang bernama Aswad tentang apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w ketika dalam rumahnya? Maka Aisyah menjawab: Rasulullah s.a.w sentiasa membantu ahli keluarganya dalam kerja rumah. Dan apabila sudah tiba masuk waktu solat, baginda keluar untuk solat.


P/S Kalau nak ikut malas,isteri kite pun x nak buat keje2 rumah ni. penat kan kan kan.  


Suami Oh Suami
Jumpe Lagi

No comments:

Post a Comment