Monday 31 December 2012

Sambutan Tahun Baru ?

As salam...

ape kabar semua? harap korang semua sentiasa sihat dan diberikan kekuatan oleh Allah S.W.T untuk mempertahankan keimanan dalam diri korang .

memang dah nak ujung-ujung tahun ni... ramai yang sebuk memperkatakan tentang nak menyambut kehadiran tahun baru.malah x kurang pula yang mencerca malah mengutuk sekeras-kerasnya sambutan tersebut.

Banyak pendapat ulama berkaitan dengan hukum sambutan tersebut. ada yang kata Haram... Mahkruh dan ada yang kata harus tetapi bersyarat (  " Al-‘Adat Muhakkamah" )
Ertinya : "Adat yang tidak bercanggah dengan Syara' boleh menentukan hukum sesuatu perbuatan dan tindakan". (Rujuk Al-Madkhal al-Fiqhi Al-‘Am, Syeikh Mustafa Az-Zarqa, 2/885 ; Syarh alQawaid al-Fiqhiyyah, Syeikh Ahmad Az-Zarqa, ms 219).

namun tak satu pun pendapat mengatakan hukumnya wajib atau sunat. Jadi sebagai umat Islam lebih baik kita mencari keredhaan Allah S.W.T daripada kita mencari kemurkaan Allah S.W.T.

Banyak lagi perkara wajib yang kita tinggalkan ...apetah lagi perkara-perkara sunat.Janganlah kita asik nak mengejar hiburan dan keseronokan dunia.sehinggakan kita mengabaikan kehidupan hakiki kita iaitu akhirat.

Sabda Rasulullah SAW: Tidaklah dunia pada bandingan Akhirat melainkan seumpama seseorang yang memasukkan anak jarinya ke dalam laut. Maka perhatikan berapa banyak yang lekat padanya? (Hadis Riwayat Muslim)
 
Rasulullah bersabda: Barang siapa mencintai dunia, nescaya membawa kepada binasa di Akhirat. Dan barang siapa mencintai Akhiratnya, nescaya beroleh keuntungan di dunia. Maka utamakan apa yang kekal, atas apa yang fana (lenyap binasa). (Riwayat Ahmad, Al Bazzur dan At Thabrani)
 
Rasulullah bersabda : Apa yang aku ketahui, jikalau kamu ketahui nescaya kamu akan tertawa sedikit dan menangis banyak. Pada kamu dunia sudah jadi hina dan kamu akan memilih Akhirat. (Riwayat At Thabrani)
 
Rasulullah juga bersabda: Hai Fatimah! Teguklah kepahitan dunia, untuk mendapat kenikmatan abadi.
Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan sesungguhnya Kampung Akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya kalau mereka mengetahui. (Al Ankabut: 64) Dan pasti kehidupan Akhirat lebih tinggi fingkatannya dan lebih besar keutamaannya. (AI Israk: 21)

Firman-Nya lagi: Kampung Akhirat itu Kami berikan kepada mereka yang tidak hendakkan sanjungan tinggi dan fidak juga berbuat bencana di muka bumi. (Al Qasas: 83)

Barang siapa yang ingin kepada keuntungan Hari Akhirat, Kami berikan tambahan kepada keuntungannya itu. Dan barang siapa yang ingin kepada keuntungan dunia ini, akan Kami berikan sebahagian keuntungan itu kepadanya tetapi dia tidak nempunyai bahagian lagi di Hari Akhirat. (Asy Syura: 20)
 
Harapnya kita semua termasuk dalam golongan yang beruntung di dunia dan akhirat. Masa yang berlalu dipenuhi dengan amal kebaikan dan masa bakal ditempuh pula dirancang untuk diisi dengan amalan yang lebih baik berbanding sebelumnya.

Allah memberi peringatan agar mementingkan masa. Maksud firman Allah: “Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan sabar.” – (Surah al-Ashr, ayat 1 hingga 3)

Suami Oh Suami
 
 


No comments:

Post a Comment