Wednesday 26 September 2012

Tiada yang mustahil

Assalamualaikum...

hai, hari ni aku nak share kat korang 1 karya penulisan cerita pendek dari aku. sebenarnye aku teringin sgt untuk menghasilkan filem pendek yang mempunyai unsur-unsur pengajaran. sejujurnya aku tak ada langsung pengalaman untuk membuat filem.

tapi disebabkan minat yang mendalam.aku sasarkan satu hari nanti ...aku akan belajar jugak selok -belok dunia perfileman ni. Tiada yang mustahil bukan? opss sebelum terlajak jauh... ni skrip filem pendek yang aku nak kongsi kan tu.harap korang semua dapat pengajaran dari cerita ni.InsyaAllah


Diwaktu petang. Kelihatan seorang perempuan muda lingkungam 20an yang cantik.baru pulang dari kerja. Ketika hendak memasuki rumahnya.dia disapa oleh kak fauziah(jiran sebelah rumahnya) (berumur lingkungan 40an) (keadaan rumah yang buruk )yang sedang mengangkat kain baju di ampaian.
kak fauziah: dik, baru pindah sini? (Sambil tersenyum)
Perempuan muda (ika) : ye kak. (Sambil tersenyum sinis).(mata beralih ke arah 2 orang anak lelaki ) ( berumur lingkungan 12 tahun dan 8 tahun) Yang sedang leka bermain diluar rumah.
Ika: masuk dulu ye kak.
Kak fauziah: baiklah (tersenyum)
Ika: menutup Pintu (berkata dalam hati) aduhhh tegur aku pulak. Mula2 tegur.lepas ni datang nak pinjam2 la pulak.hishhh (berkeluh)

Suasana waktu malam.
Hujan lebat Guruh berdentum Kilat sambung menyambung Tiba2 Lampu Terpadam .Blackout .Kelihatan ika tercari2 sesuatu didapur.menggunakan cahaya handphonenya. Tangan mengapai lilin diatas almari dapor

Ika: (berkata dalam hati) nasib baik aku dah beli dulu.(senyum)
Tiba-tiba ~Dom dom dom ( pintu diketuk) Kedengaran suara budak kecil menjerit kuat
Budak: akak. Akak akakkkkkk
Ika: mengintai dr tingkap
Ika: (berkata dlm hati ) anak akak sebelah ni
Ika : ye dik.nak apa?
Budak: akak ada lilin tak?
Ika: (berkata dlm hati) jangan pinjamkan.nanti jd kebiasaan pulak.
Ika: ( menjerit) Tak Ada
Budak: (tersenyum)dah agak.mesti akak tak ada lilin.ni ada 2 batang lilin.untuk akak.akak duduk sorang-sorang.risau kami.
Ika: (rasa bersalah) (berkata dalam hati) ya Allah aku dah salah sangka pada diorang.(dipeluknya budak tu erat-erat)

Tamat

pengajarannya...janganlah berprasangka buruk pada orang lain dan jangan berkira untuk memberi. 

Suami Oh Suami

No comments:

Post a Comment