Wednesday 24 July 2013

Abby Abadi & Ashraf Muslim Mengaku bernikah di Thailand ?

As salam ...
maaf la yer...bukan nak bergosip bagai. cuma tertarik dengan kenyataan dua orang pelakun yang kita kenal ni. masing-masing dah membuat pengakuan. mereka telah pun selamat bernikah di Thailand.

oppppsss!!! bukan lah maksudnye abby bernikah dengan asraf tau. diorang bernikah dengan pasangan masing-masing lah. aku taknak ulas diorang bernikah dengan siapa. korang pun mungkin lebih arif kot.

kalau korang perasan la kan...bernikah di Thailand ni seolah-olah dah menjadi trand masyarakat kita sekarang ni.bila tak dapat restu atau persetujuan terus carik jalan mudah.bernikah di Thailand.

Korang rasa boleh selesai ke masalah tu?
Untuk jangka pendek? ya memang boleh selesai masalah tu.
Untuk jangka masa panjang? hurmm!!! susah untuk difikirkan. malah ada yang sanggup berbunuh-bunuhan.disebabkan rasa sakit hati yang teramat sangat.

Sebagai bapa , risau pulak memikirkannya. ye la kan... kita pun ada anak. ape perasaan kite ...tiba-tiba dapat tahu yang anak kita dah bernikah? Allahhuakbar. hanya Allah saja yang Maha Mengetahui.

Apa pun marilah kita sebagai penjaga dan ketua keluarga dalam keluarga kita menerapkan pendidikan agama ISLAM kepada anak-anak kita dengan mengamalkan apa yang disuruh oleh Allah S.W.T.

Kepada pelaku-pelaku .ingatlah... hari ni kita buat orang sakit hati. esok lusa, hati kita pula terhiris dan terguris. aku bukan nak menangkan sebelah pihak je. cuma kalau kita nak ambik hak orang lain.ambik lah dengan cara yang disarankan oleh ISLAM,jangan main ambik jer.kitakan orang melayu yang beragama ISLAM. menjaga hak orang lain itu dituntut oleh agama kita apatah lagi saudara seislam kita.

Nabi SAW bersabda: "Siapa yang merasa pernah berbuat aniaya kepada saudaranya, baik berupa kehormatan badan atau harta atau lain-lain, hendaknya segera meminta halal (maaf) nya sekarang juga, sebelum datang suatu hari yang tiada harta dan dinar atau dirham, jika ia punya amal soleh, maka akan diambil menurut penganiayannya, dan jika tidak mempunyai hasanat (kebaikan), maka diambilkan dari kejahatan orang yang dia aniaya untuk ditanggungkan kepadanya. "[HR. Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a]

Suami Oh Suami

2 comments:

  1. kawen di malaysia lagi best.....

    meriah dengan sanak saudara...walaupun thailand berjiran ja dengan kedah..haruslah kawen di negeri sendiri keh3....

    ReplyDelete
  2. mungkin diorang ni ade sedare-mare kat sane kot. hehehehehe

    ReplyDelete