Tuesday 16 October 2012

Photography : kenapa perlu domain anda sendiri.

Sebagai Photographer Kenapa Perlu Miliki Nama Domain dan Hosting Sendiri
Membina kreadibiliti dan profesionalisme
Setiap perniagaan sudah pasti memiliki nama dan jenama tersendiri. Kreadibiliti anda akan meningkat apabila anda mempunyai jenama perniagaan anda sendiri yang unik dan profesional.

Contohnya, welikefoto.com adalah lebih mudah diingati, unik dan mempunyai jenama sendiri berbanding nama domain sayaphotographerterbaikdiselatantanahair.blogspot.com.

Dengan blog sendiri, anda boleh memasang design themes blog anda sendiri dan menghias “rumah” anda mengikut cita rasa perniagaan anda. Ini penting agar ia kelihatan lebih menarik dan profesional.

Lebih-lebih lagi, jenama atau branding bukanlah perkara kecil dan boleh dipandang mudah. Ia adalah antara faktor penting kreadibiliti perniagaan anda di mata para pelanggan anda.
Jenama yang baik akan memberi imej awal yang positif, ekslusif dan profesional bagi perniagaan dan blog anda.

Cuba gunakan perkataan-perkataan yang ringkas untuk nama domain anda. Jangan memilih nama domain yang sangat panjang yang terdiri daripada beberapa perkataan sehinggakan sukar untuk pelawat mengingatinya. 


Mungkin hari ini dia menjumpai anda melalui search engine ,esok atau lusa anda sudah tidak ditemui lagi ( ramai yang berlumba-lumba untuk berada dipage paling hadapan dlm seach engine) jadi nama yang pendek mudah diingati dan tidak sukar dilupakan.

Mencukupi sekiranya nama domain tersebut terdiri daripada satu atau dua patah perkataan. Lebih menarik kalau nama domain itu berkaitan dengan niche blog anda.

Selain itu, dengan memiliki nama domain dan hosting sendiri, anda bebas untuk menjana pendapatan pasif (monetization) melalui blog anda sama ada melalui pengiklanan, affiliate dan sebagainya .


Di samping anda menulis dan mengemaskini blog, anda secara tidak langsung dapat membantu lebih ramai orang mendapat ilmu yang bermanfaat, menyelesaikan masalah ramai orang dan mendapat rezeki yang tidak diduga. .

Suami Oh Suami


No comments:

Post a Comment